E-Learning

Vorträge, Workshops

“From Potential to Practices. A Qualitative Study of Scholars’ Adoption of Digital Technologies in Political Science and two Humanities Disciplines”, Vortrag beim World Social Science Forum 2013, Montréal, Kanada, 13.–15.10.2013.
Abstract
 
“VITWO: Ein Framework zur Gestaltung hypervideo-basierter Lernumgebungen”, Vortrag auf dem 11. Workshop on ELearning, Leipzig, 25.09.2013.
 
“Massive Open Online Course made in Saxony”, Vortrag auf dem 11. Workshop on E-Learning, Leipzig, 25.09.2013.
 
“(Wissens-)Kooperation und Social Media in Forschung und Lehre”, Vortrag auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft GMW “E-Learning zwischen Vision und Alltag: Zum Stand der Dinge”, Frankfurt/ Main, 02.–05.09.2013.
 
“#SOOC13 Stationen eines MOOC: Kofferpacken für Massive Open Online Courses”, Vortrag auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft GMW “E-Learning zwischen Vision und Alltag: Zum Stand der Dinge”, Frankfurt/ Main, 02.–05.09.2013.
 
“CELePro: Collaboration in E-Learning Projects”, Vortrag im Rahmen der 2. Netzwerkkonferenz des eScience-Forschungsnetzwerks Sachsen, Dresden, 12.06.2013.
Poster
 
“Scholars‘ Adoption of E-Science Practices: (Preliminary) results from a qualitative study of network and other influencing factors”, Vortrag auf der XXXIII. Sunbelt Social Networks Conference of the International Network for Social Network Analysis (INSNA), Hamburg, 21.–26.05.2013.
 
“Modeling of Online Behavior: Understanding Profiles of Technology and Social Media Used by PhD Students”, Vortrag auf der XXXIII. Sunbelt Social Networks Conference of the International Network for Social Network Analysis (INSNA), Hamburg, 21.–26.05.2013.
Abstract (S. 210f.)
 

”The fish model: What factors affect participants while filling in an online questionnaire?”, Vortrag auf der 15. General Online Research Conference, Mannheim, 04.–06.03.2013.
Abstract (S. 85f.)
 
“Cooperation Scripts for Mutual Assessment in E-Lectures”, Young Scientist 2012. Academic Coordination Centre in Euro-Region Nisa.
 
 

Publikationen

Kahnwald, N., Lorenz, A., Pscheida, D. & Lißner, A. (2013). Studierende als Zielgruppe von Open Online Courses: Potenziale und Herausforderungen am Beispiel des SOOC13. In: Köhler, T. & Kahnwald, N. (Hrsg.), Online Communities: Enterprise Networks, Open Education and Global Communication: 16. Workshop GeNeMe ’13 Gemeinschaften in Neuen Medien, Dresden: TUDpress, S. 293–303.
Volltext

Lißner, A., Dubrau, M., Pscheida, D. & Lorenz, A. (2013). Massive Open Online Course made in Saxony. In: Hering, K., Kawalek, J., Hornoff, K. & Schaar, F. (Hrsg.), Didaktik, Motivation, Innovation – Tagungsband zum Workshop E-Learning 2013, Leipzig, S. 85–94.
Volltext

Lißner, A. , Lorenz, A.; Pscheida, D.; Dubrau, M.; Hohenstatt, S. & Kahnwald, N. (2013). #SOOC13 Stationen eines MOOC: Kofferpacken für Massive Open Online Courses. In: Bremer, C. & Krömker, D. (Hrsg.): E-Learning zwischen Vision und Alltag: Zum Stand der Dinge. Tagungsband der GMW-Jahrestagungen 2013 in Frankfurt/Main vom 02.–05.09., Münster: Waxmann, S. 403–406.
Volltext

Lorenz, A., Mohamed, B., Pscheida, D., Seidel, N., Albrecht, S. & Köhler, T. (2013). (Wissens-)Kooperation und Social Media in Forschung und Lehre. In: Bremer, C. & Krömker, D. (Hrsg.), E-Learning zwischen Vision und Alltag: Zum Stand der Dinge. Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2013 in Frankfurt/ Main vom 02.–05.09., Münster: Waxmann, S. 253–265.
Volltext

Lorenz, A. (2013). Collaboration in E-Learning Projects (CELePro): Ergebnisse einer Online-Umfrage unter Lehrenden an sächsischen Hochschulen. In: Hering, K.; Kawalek, J.; Hornoff, K. & Schaar, F. (Hrsg.), Didaktik, Motivation, Innovation – Tagungsband zum Workshop E-Learning 2013, Leipzig.
Präsentation

Lorenz, A.; Lißner, A.; Pscheida, D. & Dubrau, M. (2014). Open Online Courses in the context of higher education: an evaluation of a German cMOOC. In: Cress, U. & Delgado Kloos, C. (Hrsg.), Proceedings of the European MOOC Stakeholder Summit 2014, S. 234–239.
Volltext Präsentation

Mohamed, B., Pscheida, D. & Köhler, T. (2013). The Fish Model: A conceptual framework for enhancing e-research collaboration. In: Proceedings 5th Annual International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN13), Barcelona, 01.–03.07., S. 3267–3276.
Abstract

Pscheida, D.; Lorenz, A.; Lißner, A. & Kahnwald, N. (2013). The Course is Yours: Connecting Students and Teachers as Connectivist Learners with Open Online Courses. Proceedings 5th Annual International Conference on Education and New Learning Technologies, S. 265–274.
Abstract Präsentation

Pscheida, D.; Lorenz, A.; Lißner, A.; Kahnwald, N.; Zauner, L. & Dubrau, M. (2014). Massive Open Online Courses in Higher Education – Performance Assessment in Open Learning Arrangements. INTED 2014. (im Druck)

Schuster, E. (2014). Benutzergeneriertes Assessment in der Hochschullehre. Eine Analyse unter besonderer Berücksichtigung eines wettbewerbsorientierten Paradigmas in verschiedenen Kontexten der Lehre, Abschlussbericht Clusterprojekt E-Learning.

Seidel, N. (2012). Interaction Design Patterns videographischer Lernmedien. In: Kawalek, J., Hering, K. & Schuster, E. (Hrsg.): 10. Workshop on e-Learning – Tagungsband. 20. September 2012, Hochschule Zittau/Görlitz. Wissenschaftliche Berichte, Heft 114, Nr. 2582–2599, S. 37–48.

Seidel, N. (2013). Peer Assessment und Peer Annotation mit Hilfe eines videobasierten CSCL-Skipts. DeLFI 2013 – Die 11. e-Learning Fachtagung Informatik der Gesellschaft für Informatik e. V., Bonn: Gesellschaft für Informatik e. V., S. 83–94.
Volltext

Seidel, N. (2013). VI-TWO: Ein Framework zur Gestaltung hypervideo-basierter Lernumgebungen, in: Hering, K., Kawalek, J., Hornoff, K. & Schaar, F. (Hrsg.), Didaktik, Motivation, Innovation – Tagungsband zum Workshop E-Learning 2013, Leipzig, S. 35–44.

Voegler, J. & Weber, G. (2013). Accessible QTI-Question. Proceedings of the Conference Universal Learning Design, Brno, S. 113–118.
Abstract (S. 75–77)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *